FIX 2.0 asztali szerepjáték

Társasjáték fejlesztés - szerepjáték

Karakteralkotás, próbakitöltés

2015. december 17. - Alpek B. Levente

Ahogy a pudingnak az evés (hogy egy ilyen klasszikus klisét elsüssek), a szabályrendszereknek, azok alkalmazhatóságának kiemelt próbája, ha működésüket kvázi laikus személyek segítségével teszteljük. A FIX 2.0 esetében, szemben az 1.0-s változat minden részletre kiterjedő megközelítési módjával, az elsődleges cél a könnyű kezelhetőség, illetve a gyorsaság biztosítása. Ennek megfelelően a jelen blogbejegyzés célja egy kísérlet bemutatása, amelynek keretében azt vizsgáltuk, hogy a kötet karakteralkotásról szóló fejezete birtokában, minden további segítséget mellőzve milyen hatékonyan készíthető el egy karaktert, illetve annak karakterlapja.

A kitöltő személy a témához semmilyen előzetes ismerettel nem rendelkezett, szerepjátékot nem játszott korábban, egyetlen ilyen szabályrendszert sem olvasott még. Az időmérés akkor indult, amikor a kitöltő megkapta a fejezet nyomtatott változatát és a karakterlapot, azaz abba benne van a szabály megismerésére szánt időtartam is. A kitöltésnél extra kérés volt, hogy a karakteralkotás egyes lépései során felvitt értékek eltérő színnel szerepeljenek. A kitöltéssel kapcsolatos korábban vázolt kritériumok közül jelen kísérlet esetében az időt és a pontosságot (a karakterlap teljességét) vizsgáltuk. A kitöltés mindösszesen 37 percet és 29 másodpercet vett igénybe, amely elég jó. A szabályrendszer célja, hogy tapasztalt segítséggel a kitöltés ideje ne haladja meg a 30 percet, a valóságban KM-i támogatással a tesztjátékok során átlagosan 18 percet mértünk.

A kitöltés eredményét az alábbi link tartalmazza.

A javított változat pedig ide klikkelve érhető el.

A kitöltés tapasztalatai kedvezőek. Hibás adat nem került fel a karakterlapra, a kitöltő mindösszesen egy paraméter esetében vétett formai hibát (az izomzatnál, amely az egyetlen olyan alap tulajdonság, amelynek nincs peres értéke), ahol a valós mellett peres értéket is feltüntetett.

A leggyakoribb problémát az adathiány jelentette. Kimaradt a karakterlapról a pszi képesség feljegyzése (Koncentráció) – Feltárt ok: a karakterlapon „psziché” szerepelt, nem „pszi képesség”; a tudásszerzés szintje (1.05) és a szint (6). Feltárt ok: a kitöltő nem vette észre, hogy ilyen adatokat is szerepeltetnie kell a karakterlapon. További hiátusként jelentkezett, hogy a kitöltő egyetlen esetben sem szerepeltette a tárgyak tulajdonságait, azaz a választott fegyvernél az alábbi adatokat: I. szint, +0*, TÉ:2, +60 seb.; vállvértnél pedig az alábbiakat: véd: 50, +1*. Ennek ellenére a maximális sebzés meghatározása pontos, így az adat ismert volt a kitöltő számára, csak a rögzítését hagyta el.

Az 1.0-s szabályváltozatban számos olyan cella is felkerült a karakterlapra, amelyek funkciója a kezelhetőség megkönnyítése, illetve adott esetben az állapotok gyorsabb azonosíthatósága volt. Ezeket nem kötelező rögzíteni, ugyanakkor kitöltésük, főleg az összetettebb karaktereknél, fontos. Ebbe a kategóriába tartoznak az összevonó és magyarázó cellák. Előbbi típus feladata, hogy egyes aggregáltan kezelt paraméterek szummázott értékeit rögzítsék. A 2.0-s szabályváltozat három ilyen aggregált adattal dolgozik (TÉ, kinézet és védelem), amelyek pontos értékét a karakternél lévő valamennyi eszköz TÉ-nek, kinézetének és védelmének („véd”) összege adja. A tárolókban és kézközelben található felszerelések, plusz a viseletek modulban tehát a TÉ cella az ott elhelyezett eszközök összesített TÉ-je által adódik, míg a Leterheltség paraméternél a teljes felszerelés összes TÉ-je kerül feltüntetésre. A kinézet és a védelem esetében az azonos nevű cellába az összes karakternél lévő eszköz kinézete (+x*-os értékek) és védelmei (véd) kerülnének. Ezen összevont adatok kezelése gyakori hiba a kezdő karakterlap kitöltőknél. Feltárt ok: a kitöltő nem ismerte fel az adott cellák funkcióját.

A magyarázó cellák közé – amelyek feladata az állapotok és egyes paraméterek mögötti hatások gyors követésének lehetővé tétele – tartozik az életerő mellett látható 25%-os cella és a töltőitalok nyilvántartására elkülönített rész a fő dolgoknál. Ezek sem kerültek kitöltésre, ami azonban játéktechnikai szempontból nem okoz gondot. Előbbibe az életerő peres értékének 25%-a, azaz kerekítve 56 (max. 125), utóbbiba az életerő 100%-os oszlopába egy 1-es került volna.

A fent említett hibák nélkül a rendszer működőképes, azonban az öM pontos értékének meghatározása nélkül nem. Lényegében a 2.0-s szabályrendszer két pillérre, az alap tulajdonságokra és a képzettségekre, különösen azok öM-re épít (az öM magyarázata a karakteralkotásról szóló fejezet végén szerepel). Az öM összetett adat, azt három érték összege adja. A három érték az alábbi:

  • Alap módosítók: a kitöltő helyesen rögzítette.
  • Bónusz módosítók: kezdetben mindig nulla, ez is helyesen került a karakterlapra.
  • Tulajdonság módosítók: az alap tulajdonságok képzettségekre gyakorolt hatásait számszerűsíti, itt akadt némi hiba.

A tulajdonság módosítók értéke -4, -2, 0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hozzájuk kapcsolat alap tulajdonság értéke mennyi. Az ügyességre a leterheltség, a logika/tapasztalatra és az intelligenciára a gondolati pont, a harcképzettség/kitartásra az izomzat, a karizmára a kinézet hat. Az érzékeléssel semelyik alap tulajdonság nincs jelenleg kapcsolatban, de egy lehetséges szabályváltozat azt a harcismerettel köti majd össze a jövőben. A tulajdonság módosító értéke attól függ, hogy az alap tulajdonság egy meghatározott (a karakteralkotásban szerepeltetett) skálán hol helyezkedik el. Eszerint például az izomzat 9 alatti értéke -4-es tulajdonság módosítót hoz, 9-18-as értéke -2-t, 19-31-es értéke 0, 32-45-ös értéke +2-t, egyéb értékei +4-et. A leterheltség értéke egy kicsit összetettebb, mivel ennél az adatnál az izomzat és a TÉ kapcsolata dönt a tulajdonság módosító értékéről. Ha a TÉ nagyobb, mint az izomzat 85%-a, akkor -4, ha csak 65%-nál nagyobb, akkor -2, egyébként nulla. A kezdő karaktereknél az érték mindig 0-n áll. Feltárt ok: a kitöltő nem vette észre, hogy az alap tulajdonságokat kell a kitöltésnél figyelembe venni.

Összességében a kitöltés megfelelő, a karakterlap, illetve a leírás úgy módosítandó, hogy a fenti kérdések a jövőben ne okozzanak nehézségeket.

A kísérlet során kitöltött, javított és helyesbített karakterlap ide klikkelve érhető el.

A bejegyzés trackback címe:

https://szerepjatekfejlesztes.blog.hu/api/trackback/id/tr228180296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása